Jazda w deszczu...

Temat na forum 'Technika Jazdy' rozpoczęty przez gabik, Październik 20, 2009.

  1. gabik

    gabik Motorynek Kat

    Dołączył:
    Sierpień 3, 2008
    Posty:
    5596
    Browary:
    563
    Miasto:
    HP13
    Motocykl:
    SV650S, R6, MZ ES175 1961, GS500 , MG Nevada 750, Husky SM610, R1150RT, Ducati 999s, T ST 675
    Wi?kszo?? kierowców przyzwyczaja sie do jazdy w deszczu przez przypadek. Wyruszaja je?dzi? za dnia, kiedy s?o?ce swieci i zdaj? sobie spraw?, ?e zasmakuja mokrego asfaltu, czy im sie to podoba, czy nie.
    Wielu nigdy nie je?dzi w deszczu w pierwszym roku czekajac na cieple dni i korzystajac z nich na tyle ze jesli pojawi sie szara chmura zmykaja do domu, niesmiale zaczynaja z czasem wracac w deszczu z wypraw nieodpowiednio przygotowani.

    jeszcze gorzej kiedy nadchodzi angielska zima czyli zimne deszcze i wiatr....

    Wi?c za?ó?my, ?e my?lisz o wypadzie w deszczu po raz pierwszy, albo moze juz to zrobiles ale nadal nie czujesz sie pewnie na mokrym asfalcie zastanawiajac sie czy warto...

    Oto lista powaznych zagrozen niebezpiecznych nawet dla bardzo doswiadczonych motocyklistow:

    Malowane pasy i linie: Przejscie dla Pieszych mo?e by? niebezpieczne dla motocyklistów, szczególnie je?li skrecasz w prawo lub w lewo przecinajac linie pod k?tem. Zwolnij i postaraj sieprzejechac w miare prosto, nie ostrym lukiem.

    Powierzchnie dekorowane jak plytki i roznego rodzaju teksturowane wykladki na parkingach - Wiele miejsc komercyjnych i mieszkaniowych wy?o?one jest bardzo g?adkimi powierzchniami z betonu. Wjazd do lokalnego centrum handlowego moze sie zle skonczyc jesli nie bedziemy ostrozni - tu tez nalezy jechac jak najprosciej bez zadnego tzw cornerowania.

    Guma - Je?eli my?lisz, mo?na zaoszcz?dzi? troch? pieni?dzy poprzez zakup trwa?ych opon, przemy?l to jeszcze raz. Takie opony s? zazwyczaj malo lepkie i maj? mniejsz? przyczepno?? podczas deszczu. Wybierajac opony lepiej zwrocic uwage na ich lepkosc i czas nagrzewania niz na trwalosc. oczywiscie nie polecam opon typu slick bo te sa uzywane glownie na torze i choc maja dobra przyczepnosc to nieststy trzeba je rozgrzac specjalnym kocem no i nie maja zadnych rowkow zapobiegajacych tzw zjawisku aquaplaningu czyli slizgu na filmie wodnym.

    Stal - pokrywa w?azu jest wrogiem numer jeden zaraz za nia szyny tramwaju lub pociagu.
    Tory powinno si epokonywac pod katem prostym rowniez nie pochylajac sie za bardzo. Obserwujcie znaki na drodze jesli pokazuja przejazd kolejowy zwolnijcie i lepiej zahamujcie przed niz juz na torach, to moze sie zakonczyc pocalowaniem przejscia.
    Roznego rodzaju blachy kryjace dylatacje w mostach tez moga nam napytac biedy.

    Woda sama w sobie - wiadomo ze jest niebezpieczna - Ka?u?e - wystarczy sie raz przejechac zeby wiedziec czym groza, ile razy poczuli?cie dyskomfort jakbyscie plyneli po jeziorku - lekki opor i znosi w bok - pytanie w glowie sie rodzi - wyglebie czy nie? czasem juz nie zdazycie pomyslec i...
    Koleiny sa nastepnym cichym wrogiem na suchych powierzchniach ale w deszczu wyjatkowa jadowite.

    Wyprzedzanie w deszczu - wymaga duzych zdolnosci psychomotorycznych, opanowania a przede wszystkim zdrowego rozsadku - jesli sie wahasz w polowie wyprzedzania- zwolnij i poczekaj na nastepna okazje, pamietaj ze masz ograniczona widocznosc nie tylko z powodu braku slonca ale masz wode na szybce od kasku i prawdopodobnie mokre rekawiczki - szybkosc reakcji zmniejsza sie o 30 procent.

    Wszelkiego rodzaju oleje i paliwa - mozna zastac praktycznie wszedzie. Te ma?e czerwone i niebieskie t?cze na ziemi oznaczaja niebezpiecze?stwo. jedz powoli plynnie i prosto. Po kilku suchych dniach drogi pokryte s? du?? ilo?ci? oleju i brudu, które b?d? zniesione z powierzchni w ci?gu pierwszych 30-60 minut od poczatku deszczu.
    Pierwsze krople deszczu sa pelne tego wszystkiego i powinniscie uwazac najbardziej wlasnie wtedy, niech was nie zmyli ze to tylko poczatek i dopiero co zaczelo kropic...
    ciuchy maja niebagatelna wage, przede wszystkim cieple i nieprzemakalne sa najlepsze jesli ci za cieplo mozesz sie rozpiac, jak za zimno... nie masz wyjscia woda z wiatrem i kostniejace lapy..

    hamuj zawsze z wyczuciem najlepiej pulsujaco, uzyj skrzyni biegow i hamulca tylnego, rozloz powierzchnie hamowania na oba kola. jesli masz ABS mozesz sie troche odstresowac ale nie znaczy to ze cisnac wajhe na maxa nie dostaniesz slizgu...
    wlacz swiatla i ubierz oczojebne odzienie...
    Zatrzymaj sie na kawe lub herbate, jakis goracy posilek czy po prostu na papierosa, daj oczom i rekom odpoczac w koncu od nich najwiecej zalezy, jesli oczy sie przymkna lub rece skostnieja - lezysz.

    Tyle ile wiem i wyczytalem, powodzenia w deszczu i oby jak najrzadziej
     
    #1 gabik, Październik 20, 2009
    Ostatnia edycja: Październik 20, 2009
    Ernesto, just_me i Ms B lubiąto.
  2. kaktus

    kaktus Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Luty 8, 2009
    Posty:
    474
    Browary:
    0
    Miasto:
    sw london
    Motocykl:
    660 Tenere, M600 Monster, xs400 cafe
    'oczojebne odzienie' k...wa wymi?kam; to i na disco sie takie nada, co? :D

    .. a tak przy okazji: a na suchym to co, skrzyni ju? malo kto u?ywa przy hamowaniu, nie?
    Znakomita wi?kszo?? motocykli doje?d?aj?cych/ hamuj?cych przed ?wiatlami sunie tylko ze szmerem ?a?cucha. Czyli co: sprz?g?o i hamulec? K...wa ludzie, kto Was tego nauczy????
     
    #2 kaktus, Październik 20, 2009
    Ostatnia edycja: Październik 20, 2009
  3. gabik

    gabik Motorynek Kat

    Dołączył:
    Sierpień 3, 2008
    Posty:
    5596
    Browary:
    563
    Miasto:
    HP13
    Motocykl:
    SV650S, R6, MZ ES175 1961, GS500 , MG Nevada 750, Husky SM610, R1150RT, Ducati 999s, T ST 675
    kaktus ja pisalem o jezdzie w deszczu przypominajac o hamowaniu skrzynia, dla mnie to oczywiste czy sucho czy mokro
    no niechze sie pan nie denerwuje - nie kazdy wie do czego skrzynia biegow sluzy
    :D:D
     
    #3 gabik, Październik 20, 2009
    Ostatnia edycja: Październik 20, 2009
  4. Arnie

    Arnie Szaman

    Dołączył:
    Kwiecień 12, 2008
    Posty:
    5581
    Browary:
    438
    fight! fight! fight! :D
     
  5. POLSKY

    POLSKY Wladca Komarow

    Dołączył:
    Czerwiec 26, 2008
    Posty:
    267
    Browary:
    3
    Miasto:
    z piekla
    Motocykl:
    Motorynka
    Gabik zapomnial o jednym detalu ;) PREDKOSC

    To najbardziej istona rzecz przy jezdzie po mokrych=sliskich nawierzchniach.
    Przy dostosowaniu wlasnie "jej" do w/w problemow jakie mozemy spotkac,wszystko bedzie ok.

    Warto pocwiczyc kontrolowany uslizg tylnego kola,bo na mokrej nawierzchni bardzo o niego latwo,jedno sie wiaze z drugim.Niskie temperatury nie pomagaja w przyczepnosci,kiepska tania guma itd. itd.

    Co ja pisze.. wogole najlepiej pojezdzic i wiedziec jak sie zachowuje nasze moto w kazdych warunkach.

    Kolejna atrakcja sa tak cudownie wygladajace i przypominajace nasza ojczyzne... zlote liscie.Problem sie pojawia gdy juz opadna i leza mokre na ulicy,ogolem to taka mieszanka jest jak lodowisko.

    Jest jeszcze wiecej pulapek.. w Londynie bardzo duzo lisow,tak lisow! Lis nie jest malym zwierzakiem,mozna niezlego fikola wywalic po najechaniu takiego futrzaka.

    Kolejna sprawa troche moze podobna do oleju na drodze.. ale nieco w innym kolorze.
    Gdy samochod rozjedzie takiego liska.. ma on sporo krwi.Krew przy takiej jesiennej temperaturze dlugo pozostanie na jezdni i uwierzcie,ze to spora plama nie wspominajac juz o wnetrznosciach,na ktorych motocyklista lapie glebe jak nic.. moze to nieprzyjemne ale musze o tym napisac,wiele osob nie zdaje sobie sprawy jak wiele jest zagrozen poruszajac sie jednosladem.

    Po za miastem grasuja male jelonki,ladne,slodkie i bojazliwe ale nie zycze aby ktos mial z nim kontakt poruszajac sie motocyklem... zwierzyna zaczynie szukac niedlugo wiecej jedzenia,wiec czescie bedzie wychodzic na drogi.

    Tak samo z ptakami,wylapanie duzej ptaszyny na klate czy w kask wcale nie jest bezbolesne i nie traktujcie tego jako wesolej atrakcji. Uwierzcie,ze wrona sporo wazy gdy sie ja udezy przy 120km/h

    Nieskie cisnienie.. okres przed zimowy nie pomaga nam w koncentracji. Na drogach wiele zamyslonych oslow i marzycieli.

    No i ta slynna... slynna angielska mgla.. wielka ostroznasc i wnikliwe pilnowanie lusterek.Pamietajcie,ze z tylu macie tylko jedno male swiatelko! Samochod ma dwie lampy i jesli jakis rozgarniety driver to nawet wlaczy przeciwmgielne co znacznie zwieksza jego szanse.. my may tylko kamizelki odblaskowe i wlasny rozum...

    I tego ostatniego trzeba najwiecej uzywac!

    Dodatkiem do calosci bedzie odpowiedni ubior,jesli zmokniecie bedziecie automatycznie marznac a wtedy wasze skupienie i koncentracja bedzie juz pod goracym prysznicem gdy wy wciaz bedziecie na niebezpiecznej,mokrej drodze... szczekajac zebami...

    PS.
    Redukowanie przy dojezdzaniu do skrzyzowania na skrzyzowaniu moze nam zrobic niezlego psikusa jesli bedzie zrobione nieodpowiednio ;) nie zapominajcie o przygazowce przed puszczeniem sprzegla,zwlaszcza motocykle z silnikami singla sa bardzo narazone na blokowanie tylnego kola podczas redukowania biegu ;)
    Co nie oznacza,zeby jezdzic na sprzegle! Trzeba redukowac! Tylko najpierw trzeba sie tego nauczyc w odpowiedni sposob ;)

    Starczy kazania ;)

    Pozdro
     
    Ms B lubi to.
  6. kaktus

    kaktus Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Luty 8, 2009
    Posty:
    474
    Browary:
    0
    Miasto:
    sw london
    Motocykl:
    660 Tenere, M600 Monster, xs400 cafe
    Ale? kolego docencie Gabik, ja ogólnie - przy okazji - o hamowaniu silnikiem a nie do Pana personalnie!
    (a zreszt? mo?emy si? troche ponap...la? - te? fajny sport; tylko czy Pan biegasz w mojej wadze?)
     
  7. gabik

    gabik Motorynek Kat

    Dołączył:
    Sierpień 3, 2008
    Posty:
    5596
    Browary:
    563
    Miasto:
    HP13
    Motocykl:
    SV650S, R6, MZ ES175 1961, GS500 , MG Nevada 750, Husky SM610, R1150RT, Ducati 999s, T ST 675
    hem ogolnie mialem mokra pogode na mysli no tak ja mialem kiedys poslizg na zabie, kolpaku czy torbie z maca, ale to juz nie zalezne od pogody, wiekszosc to ludzka glupota...
    wielu rzeczy nie dodalem dlatego docent polsky moze uzupelniac posta, za co dziekuje i licze na wiecej porad od wszystkich zainteresowanych
    BikeSafe

    ps trzeba jechac z mysla ze kazdy i kazde na ciebie poluje..
     
    #7 gabik, Październik 20, 2009
    Ostatnia edycja: Październik 20, 2009
  8. POLSKY

    POLSKY Wladca Komarow

    Dołączył:
    Czerwiec 26, 2008
    Posty:
    267
    Browary:
    3
    Miasto:
    z piekla
    Motocykl:
    Motorynka
    Gabik fajny temat,proponuje go podkleic. Taki na czasie i mamy wielu poczatkujacych wiec niech ludziska czytaja ;)
     
  9. kiljans

    kiljans Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Wrzesień 7, 2009
    Posty:
    105
    Browary:
    0
    Miasto:
    Hatfield
    Motocykl:
    R6
    Pirmo to jechac wolniej wolniej bo opony wcale sie nie kleja drogi na deszczu :(
    Dobrze napisane chlopaki ;)
     
  10. BAndiT

    BAndiT Public Relations

    Dołączył:
    Czerwiec 25, 2008
    Posty:
    1098
    Browary:
    0
    Miasto:
    Londyn
    Motocykl:
    Suzuki GSF 1200 R.I.P
    z liscmi uwaga równiez na parkingu - mozna wywinac niezlego orla razem z bajkiem przy wdepnieciu w cos sliskiego
     
  11. grzesiekb80

    grzesiekb80 Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Czerwiec 13, 2009
    Posty:
    139
    Browary:
    0
    Miasto:
    Nottingham
    Motocykl:
    BT 1100 Bulldog
    W przypadku gdy ju? na waszej drodze znajdzie si? zagro?enie typu mokry li??, pokrywa studzienki, p?askie zwierz?tko itp. a nie macie mo?liwo?ci omini?cia lub jest to bardzo ryzykowne to radz? nie hamowa? lub odpu?ci? heble tu? przed, przy sta?ej pr?dko?ci rozlu?ni? r?c?, jecha? na wprost jak to tylko mo?liwe i czeka? na ewentualne reakcje moto.
    W przypadku bliskiego spotkania z opierzonym obiektem lataj?cym radz? robi? uniki samym cia?em, nie skr?ca? moto, unika? uderzenia w g?owe, te? najlepiej jecha? na wprost, hamowa? mo?na na max. Kiedy? przyj??em ba?anta przy 100km/h na biceps, na szcz??cie porusza? w tym samym kierunku co ja tylko wolniej bo w?a?nie startowa?. Dosta? niez?ego kopa w cztery-litery. Motorem tylko lekko kiwne?o i r?ka bola?a z 5 min
     
  12. Uysy

    Uysy Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Kwiecień 4, 2009
    Posty:
    394
    Browary:
    0
    Miasto:
    Cardiff, Wales
    Motocykl:
    Honda VTR 1000 firestorm
    :D To jest niezle. Ciekawe czy ktos przypaskudzil w cos wiekszego. O golebiu slyszalem ale bazant... no no.
     
  13. otudiw

    otudiw Kierowca Kosiarki

    Dołączył:
    Luty 16, 2009
    Posty:
    70
    Browary:
    0
    Miasto:
    a
    Motocykl:
    b
    najlepiej to udawac psa :niepowiem:
    dlugie swiatla i oczojebna kurtka o 6 rano na autostradzie robi swoje:)
     
  14. myster

    myster Kierowca Kosiarki

    Dołączył:
    Październik 11, 2009
    Posty:
    74
    Browary:
    0
    Miasto:
    Dudley
    Motocykl:
    VFR, CBR i XJ
    Kumpel kiedy$ wychaczy£ jakiego$ ptaka, na szczéscie trafi£ go motocyklem. Moto nabra£o czrwonych ciapek i opierzenia tu i tam :D
     
  15. kaktus

    kaktus Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Luty 8, 2009
    Posty:
    474
    Browary:
    0
    Miasto:
    sw london
    Motocykl:
    660 Tenere, M600 Monster, xs400 cafe
    pr?dko?? (zredukowana0 to oczywista oczywisto?? podczas jazdy po ?liskim, ale p?ynno?? Panowie i Panie, p?ynno?? jazdy. ?adnych gwa?townych manewrów i operacji z gazem/hamulcem. Wykres ma by? p?aski jak deska :)
    Zak?adajcie te? z góry, ?e jest bardziej ?lisko ni? my?licie; lepiej przedobrzy? z ostro?no?ci? ni?... sami wicie, rozumicie :D
     
  16. krak_fotoguard

    krak_fotoguard Szalony Wulkanizator

    Dołączył:
    Lipiec 11, 2008
    Posty:
    1334
    Browary:
    6
    Miasto:
    Caterham Surrey
    Motocykl:
    Marauder; Yamaha FZ1 Grand Tourismo
    Troch? z innej beczki bo akurat w pracy by?em i jecha?em do klienta ale s?dz? ?e warto mie? to na uwadze prowadz?c dowolny pojazd.
    Dos?ownie kilka centymetrów dzieli?o mnie od nieprzewidzianej "investycji" tzn zmiany samochodu.
    Jecha?em ?rodkowym pasem, przede mn?, lewym pasem w odleg?o?ci oko?o 30-50 metrów jecha? VAN, w pewnym momencie kierowca vana wykona? szarpniecie kierownic? w prawo, pod ostrym k?tem przeskoczy? na prawy pas, w tym momencie zatoczy? si? i wywróci?.
    w pierwszym momencie odruchowo zaczo?em ucieka? w prawo ale sam nie wiem jak to si? sta?o odbi?em kierownic? w lewo i min??em go lewym pasem, przeje?dzajac po jaki? cz??ciach odpadajacych z samochodu, by?em przekonany ?e mam zmasakrowan? karoserje i podwozie.
    Samochód jad?cy za mn? nie mia? tyle szcz?scia przywali? mu w podwozie.
    Mimo newielkiej predkosci 50 M/h czasu by?o nie wiele.

    Pytacie co mu odwali?o?
    Negatyw jeden zobaczy? na trawniku kamer? DVLA i wymy?li? sobie ?e jak zjedzie na prawy pas to mu nie zrobi zdj?cia, spanikowa?.
    A gdyby kto? jecha? motocyklem?
     
    #16 krak_fotoguard, Październik 24, 2009
    Ostatnia edycja: Październik 25, 2009
  17. gabik

    gabik Motorynek Kat

    Dołączył:
    Sierpień 3, 2008
    Posty:
    5596
    Browary:
    563
    Miasto:
    HP13
    Motocykl:
    SV650S, R6, MZ ES175 1961, GS500 , MG Nevada 750, Husky SM610, R1150RT, Ducati 999s, T ST 675
    a moze probowal zawrocic - to sie zdarza czesto
     
  18. Bigos

    Bigos Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Czerwiec 27, 2009
    Posty:
    815
    Browary:
    0
    Miasto:
    London/Lublin/Bochnia
    Motocykl:
    Yamaha FJ1200 3XW, FZS600
    To ja dodam co? czego tutaj nie zauwa?y?em, a co jest istotnym elementem w zimie: oblodzenie. Mo?e w Londynie nie do?wiadczamy a? tak bardzo opadów ?niegu podczas zimy, ale lód cz?sto tworzy si? pó?nym wieczorem i nad ranem na mostkach nad torami kolejowymi, których w stolicy pe?no. Lepiej na to zagro?enie zwróci? uwag?. Kiedy? mia?em tak? przygod?, ?e motocykl w?a?nie na takim oblodzonym mostku, który w dodatku by? na zakr?cie zacz?? mi wywija? ty?em, kiedy stara?em si? min?? samochody i wjecha?em pomi?dzy dwa pasy ruchu. Ci??ko wyt?umaczy?, jak powinni?cie si? zachowa? w takiej sytuacji, poniewa? ka?dy reaguje inaczej, ale generalnie nie nale?y panikowa?, nie nale?y u?ywa? wtedy hamulców tylko hamowa? silnikiem jad?c na pó?sprz?gle. Najlepiej to zrobi? tak, jak radzi Polsky: przetrenowa? u?lizgi gdzie? na zamkni?tym terenie.
     
  19. krak_fotoguard

    krak_fotoguard Szalony Wulkanizator

    Dołączył:
    Lipiec 11, 2008
    Posty:
    1334
    Browary:
    6
    Miasto:
    Caterham Surrey
    Motocykl:
    Marauder; Yamaha FZ1 Grand Tourismo
    Na trzypasmowej szybkiego ruchu oddzielonej p?otem? :twisted::p chyba bambo za du?o :ganja: zieleni przyj?? ;>
     
  20. gabik

    gabik Motorynek Kat

    Dołączył:
    Sierpień 3, 2008
    Posty:
    5596
    Browary:
    563
    Miasto:
    HP13
    Motocykl:
    SV650S, R6, MZ ES175 1961, GS500 , MG Nevada 750, Husky SM610, R1150RT, Ducati 999s, T ST 675
    a tego nie wiedzialem :D
    skad mialem wiedziec o plocie
     

Poleć forum

  • O nas

    PolishBikers.com jest internetowym forum skupiającym Polskich Motocyklistów w Wielkiej Brytanii. Istniejemy od 2008 roku i dbamy o to aby nasza strona była przydatnym narzędziem dla motocyklistów do komunikacji, organizowania wyjazdów/zlotów, dzielenia się wiedza na temat zagadnień motocyklowych oraz miejscem do szukania cennych i zarazem przydatnych informacji.
  • Kontakt z Nami

  • Postaw nam browara!

    Administracja ciężko pracuje nad utrzymaniem strony w jak najlepszej formie. Jeżeli doceniasz to co tutaj robimy dla was,możesz postawić nam browara! Dziękujemy i bardzo doceniamy wszystkie dotacje!